ترفندهای سئو برای تصاویر

32 تا از بهترین تکنیک های سئو در 2024 ترفند های مهم سئو

اگر از آخرین نسخه‌های وردپرس و افزونه Yoast استفاده می‌کنید، عکس ها به‌صورت اتوماتیک به نقشه سایت اضافه می‌شوند. گوگل [برای درک هر چه بهتر موضوع تصاویر]، از کپشن و عنوان عکس هم استفاده می‌کند. تا جایی که می‌توانید عکس ها در نزدیکی متن مربوطه قرار دهید و مطمئن شوید که عکس، با موضوع کلی صفحه در ارتباط باشد. در عوض می‌توانید از ابزارهای آنلاین تبدیل فرمت عکس مثل image.online-convert.com/convert-to-jpg استفاده کنید. در چند سال اخیر، استفاده از فرمت WEBP هم در فضای وب هم بسیار همه‌گیر شده است.

از طریق جستجوی تصویر، سئو تصاویر می‌‏تواند ترافیک بیشتری را به سایت شما هدایت کند و به صفحات شما در رتبه‏ بندی کمک کند. بسته به سرعت سایت و کیفیت مورد نظرتان، می‌توانید تصویری با فرمت مناسب انتخاب کنید. بهتر است تصاویر خود را در چندین اندازه مختلف ذخیره کنید و بسته به نیاز، از اندازه مناسب استفاده کنید. برای مثال، تصاویر بزرگ برای بنرها و پس‌زمینه‌ها و تصاویر کوچکتر برای آیکون‌ها و عکس‌های بندانگشتی. این رویکرد بهینه‌سازی، نه تنها وبسایت شما را زیبا نگه می‌دارد بلکه عملکرد آن را نیز بهبود می‌بخشد. برای بهینه‌سازی حجم تصاویر، می‌توانید از ابزارهای فشرده‌سازی مانند TinyPNG یا JPEGmini استفاده کنید که بدون کاهش کیفیت قابل توجه، حجم تصاویر را کاهش می‌دهند.

متن جایگزین و کپشن را همان موقع که در حال بارگذاری تصویر هستید، به عکس اضافه کنید. هدف من از ایجاد این وبسایت اشتراک گذاری و آموزش مطالب با ارزش و کمک کننده با شما عزیزان هست. در این پایگاه به طور ویژه در حوزه ی گرافیک ( گرافیک، موشن گرافیک و انیمیشن )،آموزش سئو و همچنین آموزش وردپرس را به مرور به شما آموزش خواهم داد . اگر سوالی در رابطه با آموزش سئو تصاویر داشتید می‌تونید در قسمت نظرات همین مقاله با من در میون بگذارید. هر فرمت تصویر مزایا و معایب خاص خود را دارد و باید با توجه به نیازهای طراحی وب و محتوا، مناسب‌ترین فرمت را انتخاب کرد.

چیزی که ممکن است متوجه نباشید این است که وبلاگ نویسان در جایگاه شما این لیست ها را در قالب “بهترین” پست های وبلاگ برای شما ایجاد می کنند. بیشتر محتواها ارزش اشتراک گذاری ندارند و بدون اشتراک گذاری مخصوصاً در قالب بک لینک در گوگل رتبه ای کسب نخواهید کرد. خوشبختانه، ایجاد محتوای ارزشمند برای بهبود استراتژی سئو خارجی شما چندان سخت نیست. یکی از ترفند های سئو استفاده از تکنیک آسمان خراش برای دستیابی به نتایج چشمگیر بسیار کارآ است. به جای نوشتن یک پست جدید، چرا آن را به یک پست موجود اضافه نکنیم؟ تصاویر را به روز و نکات جدیدی به محتواهای قبلی اضافه کنید و آنها را بروزرسانی کنید. برای اطمینان از اینکه پست جدید توجهی را که شایسته آن است به خود جلب کرده است، با ارسال ایمیل به مشترکان خبرنامه خود بازاریابی ایمیلی خود را استارت بزنید و در شبکه های اجتماعی هم آن ها را به اشتراک بگذارید.

همین‌طور، وبسایت‌های مختلفی هستند که تصاویری با کیفیت مناسب ارائه می‌کنند و ما می‌توانیم با دانلود آن تصاویر و انجام ویرایشی جزئی روی آن‌ها در نرم‌افزارهایی مثل فتوشاپ، یک تصویر منحصربه‌فرد برای وبسایت خود تهیه کنیم. وقتی نوبت به سئو می‌رسد، ایجاد نام فایل‌های تصاویر از کلمات کلیدی کاملاً مهم است. استفاده از کلمات کلیدی در نام تصاویر باعث می‌شود موتورهای جستجو درک بهتر و درستی از تصویر مد نظر شما داشته باشند. چه عواملی را برای بهبود آن در نظر گرفته اید ؟ بهینه سازی تصاویر صرفا کاهش حجم آن نیست و فاکتور های مختلفی برای بهبود آن وجود دارد که اگر آن را رعایت نکنید گوگل درک و شناخت درستی از تصاویر شما نخواهد داشت. این عبارت در مورد تصاویر شما نیز صدق می‌کند و به همین دلیل است که ImageSEO انقلابی بزرگ است. این افزونه به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای بصری شما را درک کنند.

اگر روی بلوک آبی، سبز و بنفش در کنار تصویر کلیک کنید اطلاعات دقیق‌تری از جمله FCP و زمان بارگذاری لازم برای آن تصویر دریافت خواهید کرد. زمان بارگذاری، مدت زمانی است که طول می‌کشد تا تصاویر در یک صفحه بارگذاری و ارائه شود؛ و همانطور که حدس می‌زنید، هر چه سریعتر باشد بهتر است. همانطور که قبلاً گفتم به این معنی است که درخواست تصویر تنها زمانی انجام می‌شود که کاربر به پایین اسکرول کند و تصویر در نمای نمایش قابل مشاهده باشد. در این قسمت می‌توانید مشکلات مربوط به تصاویر که بر سازگاری صفحه شما با موبایل تأثیر می‌گذارند را شناسایی کنید. سریع‌ترین و بهترین راه در استفاده از CDN برای تصاویر خود، نصب یک افزونه CDN در وردپرس است. توصیه می‌کنیم به ارائه‌دهنده CDN به نام «Cloudflare» نیز نگاهی بیندازید.

پس از به‌روزرسانی سایت خود با این تغییرات، انتظار افزایش بازدیدها برای آن سؤالات و کلیدواژه‌های هدف را داشته باشید. چرا پست های طولانی کار می کنند؟ اول از همه، پست های طولانی به گوگل نشان می دهد که شما اطلاعات عمیقی را برای جستجوگران ارائه می دهید. آیا محتوای طولانی برای موبایل مناسب است؟ طبق داده های این مطالعه، بله. به عبارت دیگر، صفحاتی که به منابع عالی پیوند داده می‌شوند، خود را به‌عنوان مرکز محتوای مفید از نظر Big G معرفی می‌کنند. داده های ساختاریافته به موتورهای جستجو می گوید که در یک صفحه چه چیزی وجود دارد.

آیا همین دو جمله به ما سر نخ نداد؟ متوجه شدیم اگر عکس به‌صورت کامل لود نشود، متن جایگزین به کاربر نمایش داده می‌شود. این باعث کند شدن سرعت سایت و در نتیجه رتبه پایین‌تر در نتایج جستجو گوگل می‌شود. راه‌حل چیست؟ باید حداکثر عرض صفحات سایتمان را پیدا کنیم و ابعاد عکس ها را با آن تنظیم کنیم. برای این کار هم می توانیم از ابزارهای ویرایش عکس یا ابزارهای آنلاین استفاده کنیم. که چی بشه؟ که از مزیت‌های بهینه سازی تصاویر برخوردار شویم؛ یعنی رتبه بالاتر در گوگل و بازدید بیشتر. بهتر است در بعضی از آن‌ها از کلمه کلیدی استفاده کنید، اما نه در همه.

تصاویر توجه کاربران را در رسانه‌های اجتماعی جلب می‌کند و می‌تواند احتمال کلیک روی محتوای شما را افزایش دهد. تصاویر با وضوح بالا کاربران شما را درگیر می‌کند و بهترین تصور ممکن را از محصولات شما به آن‌ها می‌دهد. کل بایت‌های تصویر نشان‌دهنده اندازه ترکیبی همه فایل‌های تصویری است که مرورگر برای بارگذاری یک صفحه درخواست می‌کند. به عنوان مثال اگر پنج فایل تصویری وجود داشته باشد که هر کدام ۱۰۰ کیلوبایت هستند، کل بایت‌های تصویر ۵۰۰ کیلوبایت خواهد بود. با کاهش این میزان، می‌توانید زمان بارگذاری را افزایش و استفاده از پهنای باند را کاهش دهید. اگر نمی‌خواهید این کار را بصورت دستی انجام دهید می‌توانید از ابزاری مانند «my sitemap generator» استفاده کنید.

داده‌های ساختار یافته (Schema Markup) نوعی کد هستند که به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا بهتر درک کنند محتوای وب‌سایت شما درباره چه موضوعی است. این داده‌ها می‌توانند اطلاعات مفیدی درباره محصولات، رویدادها، نظرات کاربران و بسیاری موارد دیگر ارائه دهند. استفاده صحیح از Schema می‌تواند باعث نمایش نتایج غنی (Rich Snippets) در صفحات نتایج جستجو شود، که این می‌تواند نرخ کلیک (CTR) وب‌سایت شما را افزایش دهد. فشرده‌سازی عکس‌ها یکی از بهترین ترفندها برای بهبود سرعت بارگذاری وبسایت و سئو تصاویر و  افزایش رتبه‌بندی آن در نتایج جستجو است. وقتی بهینه‌سازی تصاویر را به چشم یک هنر نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که این فرآیند نه تنها تکنیکی است بلکه نوعی خلاقیت هم نیاز دارد. هدف این است که کیفیت عکس‌ها حفظ شود در حالی که حجم آنها به حداقل می‌رسد.

توضیحات متا همان متنی است که زیر عنوان صفحه در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود. این توضیح کوتاه باید به کاربر بگوید که چه چیزی در صفحه پیدا خواهد کرد و در عین حال شامل کلمه کلیدی باشد. استفاده از کلمه کلیدی در این بخش، به گوگل کمک می‌کند تا ارتباط صفحه شما با جستجوی کاربر را بهتر درک کند. بهینه‌سازی تصاویر و عکس‌های سایت یکی از بخش‌های مهم در سئو است که شامل دو جزء اصلی است یکی حجم و کیفیت تصاویر و دیگری استفاده از تگ alt یا متن جایگزین. این برچسب همچنین باید شامل کلید واژه‏‌های صفحه و منطبق با تگ alt تصویر باشد تا به بهینه سازی کلمه کلیدی کمک کند.

کاربران ممکن است خیلی راحت موضوع تصویر را درک کنند، اما الگوریتم‌های موتورهای جستجو به سرنخ‌هایی نیاز دارند. بدون متن جایگزین، موتورهای جستجو نمی‌توانند محتوای تصویر شما را بفهمند. در مجموع با کمک سئو ، تگ alt همچنین به کاربران اینترنت کمک می‏‌کند. برخی افراد صفحه نمایش خود را خاموش کرده‏‌اند، مرورگرها آن‌ها را به دلیل اتصال ضعیف وب نمی‏‌توانند گرافیک آنها را بارگذاری کنند، یا اینکه آن‌ها به دلیل اختلال در بینایی از یک صفحه خوان استفاده می‌کنند. بنابراین افزودن تگ alt تصویر می‏‌تواند تجربیات کاربر و هم خزنده موتورهای جستجو را بهبود ببخشد.

در واقع توجه به برچسب های alt تصاویر نیز برای کل استراتژی موتورهای جستجوگر در صفحه مفید است. اگر به هر دلیلی تصویر لود نشود، کاربران می‌بینند که تصویر شما چه موضوعی داشته است. به عنوان مثال محتوایی درباره طرز تهیه شکلات دارید، می‌توانید اسم آن را “شکلات” یا “طرز تهیه شکلات” و هرچیز دیگری که کاملا مرتبط با محتوایتان است قرار دهید که باعث بهبود سئو تصاویر خود شوید. ولی اگر تصاویر وبسایت دیگری را کپی کنید و سایت مورد نظر شما را به گوگل گزارش کند ممکن محتوای شما به طور کلی از نتایج جستجو حذف شود. حتی دیده شده در کشور های پیشرفته با کپی کردن محتوا یا محصولی، هزینه های زیادی را برای پرداخت جریمه خود به دادگاه ارائه کرده‌اند. تصویری که به متن ربطی نداشته باشد برای کاربر گیج‌کننده خواهد بود.

بهینه سازی تصاویر 1 یک استراتژی برای بهینه سازی سایت و سئو داخلی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود، اما خیلی مفید است. در ضمن، کلمات کلیدی را نیز در کپشن تصاویر بگنجانید تا موتور جستجو متوجه ارتباط میان تصویر و محتوا شود و آن را به کاربران بیشتری نمایش دهد. اول اینکه متن جایگزین باید به طور خلاصه و دقیق محتوای تصویر را توضیح دهد. از کلمات کلیدی مرتبط با محتوای تصویر استفاده کنید، اما از پر کردن بیش از حد تگ آلت با کلمات کلیدی خودداری کنید. همچنین، طول تگ آلت نباید بیش از حد طولانی باشد؛ معمولاً یک تا دو جمله کوتاه کافی است.

مثلا شما عبارت «لباس عروس» را در گوگل سرچ کنید؛ می بینید که اولین نتیجه، تصاویر گوگل است. با ابزار KWFinder می‌توانید به‌سادگی یک کلمه کلیدی وارد کرده و مکان دقیق و زبان موردنظر خود را مشخص کنید. هرچند ایران در لیست کشورها قرار ندارد، خوشبختانه زبان فارسی پشتیبانی می‌شود. این کلمات معمولاً نرخ تبدیل بالایی دارند و به‌طور مستقیم منجر به فروش یا اقدام مشخصی می‌شوند. استفاده صحیح از آن‌ها در صفحات محصول و لندینگ‌پیج‌ها می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش فروش داشته باشد. کدام یک از 15 تکنیک های سئو ی پست امروز را ابتدا امتحان می کنید؟ آیا قصد دارید شروع به انتشار محتوای طولانی تر کنید؟ شایدم بخواهید سایت خود را برای Google RankBrain بهینه کنید.

همچنین باید عناوین متقاعد کننده، توضیحات متا و سرفصل هایی بنویسید که توجه کاربر را به خود جلب کند. اکنون که درک بهتری از نحوه عملکرد سئوی تصویر در مقیاس بزرگتر دارید، وقت آن است که به برخی از بهترین روش ها برای بهبود عملکرد سایت خود نگاه کنید. اگر مطمئن شوید که این شش نکته را برای بهینه سازی تصاویر خود دنبال می کنید، سایت شما قطعا شکوفا خواهد شد. نقشه‌های سایت بخش مهمی از سئو هستند زیرا به موتورهای جستجو در مورد صفحات و ساختار وب‌سایت شما می‌گویند. برای اطمینان از اینکه الگوریتم‌های موتورهای جستجو متوجه تصویر، اینفوگرافیک و غیره می‌شوند آن‌ها را در نقشه سایت خود قرار دهید. حالت عادی نمایش سایت به این صورت است که مخاطب وارد سایت شده و در ابتدا برای او تمامی تصاویر دانلود می‌شود و این مسئله زمان زیادی را می‌گیرد و کاربر ممکن است از سایت خارج شود.

اگر از AMP یا PWA استفاده می‌کنید، باید ابعاد تصویر خود را در کد منبع مشخص کنید. حتی اگر از هیچکدام از این ابزارها استفاده نمی‌کنید، هنوز هم بهترین روش، تعریف عرض و ارتفاع است. به علاوه، به مرورگرها اجازه می‌دهد تا قبل از بارگیری CSS، تصویر را اندازه بگیرند. یک راه حل خوب این است که از ابزارهای بهینه سازی تصویر استفاده کنید که می‌توانند حجم فایل تصویر را بدون از دست دادن کیفیت کاهش دهند. جالب است بدانید دن مورگان در WebSpection در کمتر از چهار روز با بهینه‌سازی تصویر خود به رتبه ۱ در Google Images رساند و رابی ریچاردز با افزودن تگ‌های جایگزین تصویر، فشرده سازی تصاویر و چند ترفند دیگر سئو، ۱۵۰۷۳۲ بازدید ایجاد کرد. تمامی تصاویر در دنیای دیجیتال از نظر نوع ساختار شکل گیری در دو دسته بندی شطرنجی یا پیکسلی (Raster) و تصاویر برداری (Vector) قرار می‌گیرند و به صورت کلی تمامی این تصاویر در فرمت‌های متفاوتی مثل jpg ،png ،svg ،webp و ….

لنز گوگل قابلیت جستجو را با AR ،AI و بینایی کامپیوتر ترکیب می‌کند. همچنین از شبکه‌های عصبی مصنوعی برای تجزیه و تحلیل تصاویر و رمزگشایی محتوای آن‌ها استفاده می‌کند. برای کاهش درصد اندازه صفحه‌ای که نسبت با تصاویر بدست می‌آید، باید مطمئن شوید که فرمت تصویری مناسب را انتخاب کرده‌اید و همه تصاویر خود را طبق آن فشرده کنید. همچنین بعید است که تصاویر استوک و دست دوم کمک زیادی به رتبه‌بندی شما کند. از سوی دیگر، تصاویر اصلی به طور بالقوه می‌توانند لینک‌هایی از سایر سایت‌های مرتبط برای شما بدست آورند.

با این حال، اگر از هر دو استفاده نمی کنید، هنوز بهترین روش تعریف عرض و ارتفاع مناسب برای تصاویر است. وقتی تصویر لود نمی‌شود، یک باکس با تصویر با برچسب alt در گوشه بالا سمت چپ مشاهده می‌کنید. سعی کنید هر تصویر در هر بخشی از متن شما مرتبط با همان موضوع محتوا و پاراگراف های آن باشد. توجه داشته باشید که سایز تصویر با سایز فایل دو موضوع متفاوت هستند. منظور از سایز تصویر، ابعاد یک عکس است (مثلاً 1024 در 680 پیکسل).

اما با استفاده از نشانه گذاری شما، برخی از آن محتوا ایندکس می‌شود و به روش دیگری بازگردانده می‌شود. زمانی که مرورگر نمی‌تواند تصاویر را به درستی نمایش دهد، تگ‌های Alt جایگزین متنی برای تصاویر هستند. ویژگی alt مشابه تگ عنوان، برای توصیف محتویات یک فایل تصویری استفاده می‌شود. هرچه تصاویر اصلی و یکتای بیشتری داشته باشید، تجربه بهتری برای کاربر و شانس شما برای رتبه بندی در جستجوهای مرتبط بهتر است. تا به حال به این نکته دقت کرده‌اید که وقتی وارد یک وب سایت می‌شوید و تصاویر محتوا لود نشده‌اند زیر هر عکس، توضیحات کوتاهی از هر تصویر نمایش داده می‌شود. با ارائه تصاویر متعدد از محصولات خود، می‌توانید سرنخ‌های بیشتری به کاربر ارائه دهید که این موضوع می‌تواند باعث افزایش رتبه برای شما شود.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری